Allting hänger ihop!

Jag nämnde tidigare i mitt inlägg här att de olika aspekterna på min livsstilsförändring hänger ihop. Jag tänkte här utveckla det lite mer kring på vilket sätt de hänger ihop genom att ge några olika exempel.

  • Ett enkelt sätt för mig att dra ner på mina utgifter är att inte ta bilen ner på stan utan cykla istället. På så sätt slipper jag både utgifter för bensin och parkering. På samma gång får jag motion vilket i sin tur på sikt kan leda till viktminskning. Dessutom minskar utsläppen av avgaser, dvs jag gör något bra för miljön. Det som syftade till att ge mig mer pengar i plånboken var alltså också bra både för min hälsa och miljön.
  • Om jag är utsövd har jag märkt att jag äter mindre. Mycket av mitt småätande beror främst på trötthet, genom att stoppa något i munnen blir jag kortsiktigt piggare och det känns som om jag orkar mer. Genom att se till att få tillräckligt mycket god sömn förbättras alltså min kosthållning. Dessutom har jag en klart minskad tendens att känna mig stressad om jag är utsövd. Således leder en förbättrad sömn både till bättre kosthållning och minskad känsla av stress.
  • För att skapa ordning hemma behöver vi RENSA. Skåp, lådor och vind ska gås igenom, sorteras upp, saker ska kastas, ges bort och säljas. Motivationen att skaffa nytt när en sådan rensning pågår är minimal och ekonomin förbättras automatiskt. Återigen, syftet var att skapa ordning men gav samtidigt en positiv effekt inom ett annat av mina områden, nämligen ekonomin.
  • Genom att motionera får jag inte bara bättre kondition och bättre hälsa, jag blir naturligt trött och sover en kvalitativt bättre sömn.
Listan kan göras längre men jag nöjer mig för stunden så här. Det känns positivt att de förändringar jag gör "drar åt samma håll".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0