Så ung och så duktig!

  Den här boken av Katarina Pietrzak innehåller delvis hennes egen berättelse men också intervjuer med tio kända och okända kvinnor. Hennes egna upplevelser träffar mig rakt i maggropen och jag känner igen nästan allt. Ett utdrag ur boken:

"Jag har alltid ivrigt påhejad av min omgivning betraktat mig själv som duktig. Inte bara resultatorienterad utan duktig i meningen plikttrogen, lojal, empatisk, en sån som ska ställa upp, som borde bry sig om andra människor, som lyssnar och finns till hands. Mig kan man lita på. Jag tycker att man ska ställa upp. Jag tycker att jag ska hjälpa till. Ganska mycket. Eller rättare sagt, alltid. Och jag åstadkommer mycket, jag gör bra saker, jag är glad att jag vill stötta andra och att jag har en stark drivkraft. Den värdesätter jag högst av alla mina egenskaper. Men den har också ett pris, ett ganska högt pris."

Det som jag inte upplever som lika givande är flera av intervjuerna, mycket på grund av att flera av intervjuoffren fortfarande lever i ett högt uppskruvat tempo och inte riktigt sett att det inte är ett hållbart alternativ i längden. Sammantaget tycker jag dock ändå att boken är läsvärd och som sagt Katarinas egen berättelse känns klockren.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0