Att älska sig själv

Igår kom hösten/vinterns broschyr från Masesgården, ett underbart ställe i Leksand där hälsa står i främsta rummet! Jag kan dock känna att det blir lite dubbelt, det är ju inte direkt gratis att åka dit (obs, det är inte på något sätt hutlöst men ändå) och då måste man ju jobba mer (=stressa) för att ha råd att åka dit och koppla av... Hm, det är ju klart att man måste unna sig men det är lätt att hamna i stressig vardag för korta (och dyra) stunder av njutning.

Hur som helst, i broschyren skriver Malin Berghagen (som då och då håller kurser på Masesgården) om att älska sig själv. Vi är många som är uppfostrade att ta hand om andra och som arbetande flerbarnsmor är det lätt att helt glömma bort sig själv. Hon skriver att "älska sig själv" kan innebära att "ta hand om sig själv", något jag i allra högsta grad håller med om. Jag (och alla andra stressade mammor) måste våga ta tid till oss själva, säga till oss själva att vi är viktiga och börja ta hand om oss själva. Först då kan vi börja släppa på våra egna krav om att vara perfekta på alla möjliga sätt, vara tillgängliga för allt och alla jämnt och ständigt etc. Ett sätt som Malin Berghagen nämner är att utöva yoga, något jag ger henne alldeles rätt i är ett utmärkt sätt. Men det finns många fler sätt, börja se på er själva utifrån och se vilka hiskeliga krav ni ställer på er själva! Nej, vi måste inte prestera hela tiden utan meningen måste vara att vi ska må bra! Först då orkar vi vara bra mammor, hustrur, sambor, flickvänner,...

Ta hand om er där ute, det är ni värda!

Kommentarer
Postat av: Erika - Tvåbarns Mamma

Tack ska du ha! :) Ska kontakta psykolog jag ang min stress, panikångest osv.. mår skit rent ut sagt!



Kramar

2009-09-01 @ 17:06:59
URL: http://famenroth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0