Hur vet man vad man vill?

Något jag har kommit att fundera på alltmer är hur man vet vad man egentligen vill. Det kan låta lite flummigt men jag kan exemplifiera med vår aktivitet i helgen som gick. Vi ägnade oss åt att plantera om i trädgården, rensa i förråden utomhus, satte lite nya blommor i utekrukor mm. Det tog lite tid, var ganska jobbigt men också väldigt mysigt att jobba tillsammans med något som blev så fint. Summa summarum känns det väldigt bra och jag njuter när jag kommer hem och ser hur fint det blivit i trädgården. Min undran är då, vill jag pyssla i trädgården för att JAG vill eller för att jag tänker att alla andra kan se hur fint vi har det? Samma sak på jobbet, vill jag prestera och vara duktig för att JAG vill åstadkomma det jag gör och dessutom tycker det är roligt eller är det för att jag vill ha beröm av andra (eller åtminstone anses vara duktig även om kanske ingen yttrar det).

Jag tror att detta är något som kommer att ta tid för mig att finna ut vad som verkligen är MIN uppriktiga önskan och vad som är min önskan att uppfylla andras förväntningar, min önskan att vara till lags, anses vara duktig osv.


Kommentarer
Postat av: mammaxtre

Men oj vilken fin rabatt, är det din?



Jag skulle tro att man måste ha ett intresse för trädgård om man väljer att ta hand om den. Vidare tror jag (nog) att man gör det fint för sin egen, men även för andras skull. Skulle även tro att kvinnor mitt i livet funderar en hel del på en massa saker. Tro för allt i världen inte att du är ensam. Sköt om dig

2009-09-17 @ 20:50:03
URL: http://mammaxtre.blogg.se/
Postat av: Fembarnsmamman

Hej Mammaxtre,



tack för din kommentar!



Tyvärr är det inte min rabatt, vi har det bra mycket risigare i vår trädgård....



Problemet är att vi har ganska länge låtit trädgården "förfalla", klippt gräset men inte mycket mer eftersom vi inte tyckt att vi hunnit. Nu när vi försöker se över vad vi vill ägna vår tid till försöker vi också sortera och priotera det vi lägger vår tid på och då uppstår också frågan "för vems skull gör vi detta". Men jag tror det är som du säger, vi gör det nog mest för vår skull. Med tiden kommer vi nog bli alltmer säkra på vad det är vi själva vill lägga vår tid på!



2009-09-17 @ 22:11:23
URL: http://ennylivsstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0