Mina kvällar

Jag har ju tidigare beskrivit mina morgnar här. För att orka med att komma upp till kl. 6.00 behöver jag ju ha någon slags struktur på kvällarna också. Familjen börjar äta middag någon gång mellan halv sex och sex och lite beroende på hur sociala vi är brukar vi bli klara någon gång mellan sex och sju. De två minsta barnen börjar göra sig i ordning för natten klockan sju och vi har ett schema över vem av oss som tar hand om nattningen. Den som inte nattar tar hand om kvällspromenaden med vovven om inte något av de stora barnen har det på sitt schema (jag återkommer kring hur vi har strukturerat upp det barnen ska hjälpa till med hemma). Ungefär klockan åtta är allt hyfsat klart med undanplockning i köket, nattning, hundpromenad mm. Sen har jag "fritt" mellan klockan 8 och 10, det är tid som jag inte vill ska vara inbokad på något sätt utan jag ska då vara fri att umgås med de stora barnen, se på tv, läsa, surfa, blogga eller något annat som jag känner för. Klockan tio ska jag börja förbereda mig för natten för att komma i säng så jag släcker absolut senast klockan elva. 

På sistone har jag fått svårare och svårare att faktiskt komma i säng i tid så jag hinner släcka klockan elva (jag läser mycket och vill gärna hinna läsa en stund). En orsak är att jag klockan tio bl.a. har gått för att stänga av datorn vilket inneburit en stunds surfande. Att jag ofta packar väskor inför morgondagen är en annan orsak till att jag blir senare än jag tänkt. För att råda bot på detta har jag nu bestämt att:

Datorn stängs av FÖRE kl. tio. Om jag börjar se ett tv-program kl. nio ska datorn stängas av innan dess.
Väskor, lunchlådor (när jag kommer dit i min rehabilitering) packas tidigare under eftermiddagen/kvällen.

På så sätt kommer jag att komma snabbare i säng och få den sömn jag så väl behöver. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0