Om morgnar

Nu har jag ju pratat ett tag om "schemat" för mina morgnar. Det kan kännas lite pretentiöst och löjligt att behöva listor för allt men det är faktiskt helt nödvändigt för mig just nu. Under den tid jag var som mest stressad gjorde jag det som kändes mest akut just för tillfället och jag hade sällan koll på om jag hade matlåda med mig, hann göra mig i ordning ordentligt på morgonen etc. Jag prioriterade alltid barnen så de var alltid OK inför den kommande dagen, jag skjutsade hit och dit etc och glömde mer eller mindre bort mig själv. Tanken med mina listor är att jag ska skapa en struktur för mina dagar där jag kan känna mig trygg i att jag kommer hinna så att jag kan slappna av och inte börja dagen med en känsla av stress.

De två yngsta barnen har nu en lista på sin garderobsdörr och en på kylskåpet med följande innehåll:

7.00     KLOCKAN RINGER - DAGS ATT GÅ UPP!

·      KLÄ PÅ ER KLÄDERNA SOM LIGGER FRAMME

·      TA PÅ ER KLOCKA OCH SMYCKEN OM NI VILL

·      BÄDDA ERA SÄNGAR

·      DRA UPP VARSIN RULLGARDIN

·      TA MEDICIN

·      PACKA RYGGSÄCKEN MED GOSEDJUR, FRUKT OCH ANNAT NI VILL HA MED ER TILL DAGIS ELLER FRITIDS

7.15      DAGS ATT ÄTA FRUKOST.

7.30      FRUKOSTEN UPPÄTEN.

·      DUKA UT OCH STÄLL NER I DISKMASKINEN.

·      BORSTA TÄNDERNA (MAMMA ELLER PAPPA HJÄLPER TILL)

·      FIXA HÅRET

·      KLÄ PÅ YTTERKLÄDER

7.45     DAGS ATT GÅ HEMIFRÅN!

Vi har kört enligt detta schema sedan skolstarten och jag måste säga att det fungerar över förväntan och det går hela tiden bättre och bättre. Hur ser då mina morgnar ut? Jo, det beror på om jag lämnar barnen eller inte (vi turas om så jag lämnar varannan dag och min man varannan). Om jag inte lämnar ser det ungefär så här:

6.00 Uppstigning (jag har gått upp 6.15 hittills i höst men tror att jag vinner i längden på att gå upp lite tidigare)
Frukost, ev. meditation, lyssna på musik (nu till en början blir det mest frukost, jag ska utveckla detta längre fram med mer av meditation osv) mm. fram till
6.45 Ut med hunden i spåret. Gång tills vidare men ev. joggning längre fram.
7.30 Hemma igen. Dusch och fixa i ordning mig (möjlighet att tvätta håret en sådan dag, marginal för lite massage etc. längre fram).
8.15 Packa i ordning det sista med matlåda mm.
8.20 Ge mig av.

Det finns i ovanstående schema en hel del marginal men det känns bra. Dessa morgnar kommer längre fram successivt att bytas ut med morgnar med yoga-pass. Då behöver jag den längre tiden på mig. Om jag lämnar ser morgnarna ut så här:

6.00 Uppstigning (jag har gått upp 6.15 hittills i höst men tror att jag vinner i längden på att gå upp lite tidigare)
Frukost, ev. meditation, lyssna på musik (nu till en början blir det mest frukost, jag ska utveckla detta längre fram med mer av meditation osv) mm. fram till
6.45 Dusch.
7.00 Väcka de minsta barnen. Fixa deras frukost så att de kan börja äta
7.15 då jag kan börja göra mig i ordning (påklädning mm)
7.30 Packa i ordning det sista med matlåda mm. Hjälpa barnen med det sista så att vi kommer iväg
7.45 promenad/cykling till skolan. Framme där
8.00 då vi lämnar och säger hejdå för att gå vidare till dagis så vi är där
8.15 då jag lämnar minstingen och säger hejdå för vidare färd mot jobbet.

I båda fallen är det tänkt att jag ska hinna till jobbet kl. 9.00. Vad tror ni om detta? Jag har som sagt provat dessa scheman (ungefär) med den skillnaden att jag gått upp 6.15. Men jag tror på att få lite längre tid för mig själv i lugn och ro innan dagen drar igång.

Tilläggas ska också att vi (både när jag och min man lämnar) kommer att gå eller cykla till skolan och dagis och därmed inte ta bilen för att skjutsa barnen. Tills vidare kommer jag också att cykla till jobbet men längre fram när jag ev. kommer ha med mig hunden till jobbet för att ta någon/några promenader där kommer jag ev. cykla hem för att ta med henne i bilen (vi får inte ha hund inne på jobbet).

Det känns som om jag är på rätt väg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0