Återblick: Kost - jag vill äta nyttigare och därmed må bättre och samtidigt gå ner i vikt.

Här skrev jag om olika aspekter på förändring och vad jag vill uppnå. Jag tänkte att jag skulle återvända lite då och då till den listan och diskutera lite kring punkterna hur jag ligger till. Idag börjar jag med:

Kost - jag vill äta nyttigare och därmed må bättre och samtidigt gå ner i vikt.

Detta är en av de punkter jag väldigt systematiskt har tagit itu med, framför allt sedan jag gick med i itrim. Jag märker en tydligt förändring, jag har exempelvis lättare att avstå från "skräp" på kvällar. Mycket beror det på att jag funderat mycket kring varför jag äter och försökt lyssna på vad det är kroppen egentligen vill säga. "Suget" efter något kanske står för att jag är stressad, irriterad, trött eller annat. Då försöker jag efter bästa förmåga istället ge kroppen det den egentligen behöver, en stunds avslappning, ett bad eller att jag helt enkelt går och lägger mig. Om jag trots allt ändå vill ha något att äta tar jag en frukt eller en tallrik tinade bär från frysen.

Jag har också blivit otroligt mycket duktigare på att planera framåt vad gäller maten. Förr blev det mer hipp som haver med lunchen på jobbet, jag glömde ofta att ta med mat och fick handla något som inte alltid blev så genomtänkt. Nu tar jag (så gott som alltid) med mig mat (rester eller en itrim-bar) samt 2-3 frukter att äta under dagen.

Maten vi äter innehåller en betydligt större andel grönsaker. De middagar jag planerar består oftast av något protein (kött, fisk, ägg,...), någon lagad grönsaksrätt och någon typ av kolhydrater (pasta, potatis, ris,....) Jag hoppar över kolhydraterna och barnen äter kanske inte så mycket av grönsakerna som jag skulle önska. Men förändringen har gått att genomföra utan att någon är missnöjd och alla blir mätta - bra! Jag vill att våra middagar ska vara trevliga, det är det tillfället på dagen som vi oftast ses hela familjen.

Slutligen har jag och min man i förväg bestämt vem som planerar vilken måltid och vem som ansvarar för att handla vad. På så sätt kan man helt slappna av vid alla andra måltider vilket innebär en enorm skillnad jämfört med när ingen av oss visste vem som skulle handla och laga mat när.

Vad har denna förändring inneburit hittills? Dels har jag ju faktiskt gått ner i vikt, just nu c:a 5 kilo. Det är inte supermycket men det känns relativt mycket på kläder mm. Sen upplever jag att jag är piggare totalt sett, förr var jag mer halvslö hela tiden medan jag nu (oftast) antingen är pigg eller så pass trött att jag faktiskt går och lägger mig. Men mer om det när vi kommer till sömnen.

Kommentarer
Postat av: Mumlan

Visst är det konstigt att många saker har en förmåga att falla på plats, eller i alla fall bli mer uppenbara, när man hittar den där punkten som kanske var roten till det onda...



För min egen del så är det sömnen som har spökat. Det faktum att jag går och lägger mig innan midnatt majoriteten av alla kvällar gör att jag får mindre sug efter dumheter att stoppa i munnen. Voila! :-)



Så enkelt var det. Sedan tror jag att jag börjat lyssna mer på det som jag faktiskt tjatar om med mina barn. Att man behöver sova för att orka och må bra och att vi inte skickar dem i säng för att vi skall hitta på roliga saker utan dem. De kommer inte att missa något!



Det gäller även mig. Jag missar inte något roligt eller livsnödvändigt för att jag inte sitter och häckar framför TV:n till långt efter midnatt. Däremot så orkar jag vara en snäll och trevlig mamma som inte smittar av sitt dåliga humör på sina barn dagen därpå.



Där har vi ännu en insikt. Barnens humör och beteende är oftast en spegelbild av mitt eget! Voila igen!!! ;-)

2010-02-23 @ 09:52:37
URL: http://itrim.bloggagratis.se
Postat av: Fembarnsmamman

Ja, visst är det otroligt! Det allra häftigaste tycker jag är att det räcker med att börja med små förändringar för att allt ska börja rulla i rätt riktning bara man är ihärdig.

2010-02-23 @ 18:05:33
URL: http://ennylivsstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0