En livsstilsförändring innebär ett sorgearbete

När man genomför en livsstilsförändring handlar det som jag skrev om i förra inlägget att göra upp med sina föreställningar om sig själv och vad man ska klara. Det innebär i sin tur att man kan bli tvungen att ge upp stora delar av det som man uppfattar som ens identitet eller i alla fall den identitet man har strävat efter. I mitt fall handlar det mycket om att jag inte kan vara den perfekte människan som jag alltid har velat vara och lägga ribban på en mer rimlig nivå för att må bra. Det innebär i sin tur på sätt och vis ett sorgearbete - den jag har velat vara och i viss mån också varit kan inte finnas mer. Visst handlar det mest om en känsla av lättnad, jag behöver inte prestera så mycket längre, men det innebär också en sorg. Det hade jag inte riktigt väntat mig, min livsstilsförändring skulle ju enbart vara av godo (vilket jag naturligtvis fortfarande är övertygad om att den kommer vara i slutändan) men det innebär i alla fall i mitt fall ett visst sorgearbete som jag måste igenom.

Kommentarer
Postat av: Mumlan

Jag har en väninna som alltid har supervälstädat. Detta faktum har alltid gjort mig lite stressad av att hon skall komma på besok hemma hos mig där jag aldrig verkar komma ikapp plus att jag ärligt talat ofta struntar i att städa till förmån för sådant som är roligare för stunden.



En dag sa hon att hon önskade att hon kunde vara mer som jag och inte behövde vara så petig. Om hon inte var det mådde hon jättedåligt! Hon tyckte det var avslappnande att hälsa på hos mig där det kunde se ut lite hur som helst och hon inte kunde göra något åt saken!



Ända sedan den dagen så började jag uppskatta min slarviga sida lite grann. :-)



Det händer faktiskt inget farligt om man inte är perfekt. Det finns faktiskt inte någon som är helt perfekt och att då sträva efter detta är bara ett säkert sätt att få sig själv att må dåligt.



Detta blev lite långt och lite luddigt men det jag vill ha sagt är att jag tror att du inte behöver ha så höga krav på dig själv. När man börjar gräva lite så upptäcker man oftast att det inte är någon annan som förväntar sig att man skall ha det.



Jag förstår att du jobbar mycket med att komma till insikter och så, men ibland kan den bästa medicinen vara att göra en Ferdinand. Sätta sig under en korkek och lukta på blommorna. ;-)



Det känns som om du är på väg att hitta dit...



kram

2010-02-14 @ 20:23:42
URL: http://itrim.bloggagratis.se
Postat av: Fembarnsmamman

Tack snälla Mumlan!!!

2010-02-14 @ 21:42:17
URL: http://ennylivsstil.blogg.se/
Postat av: Camilla

Så klokt. Jag är lite i samma sits och har verkligen inte tänkt så ... men det stämmer ju! Ändrar man sin livsstil och sin syn på livet och sin egen person så kommer ju även idealbilden av mig själv att ändras. Det kan nog vara därför många saboterar för sig själva, det är en rädsla och en sorg.

2010-02-16 @ 20:13:25
URL: http://c2-grannemedkaos.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0