Ledarskap - terapi - personlig utveckling

Under 2008/2009 gick jag en ledarskapsutbildning för kvinnor via jobbet. När jag blev sjukskriven lämnade jag alla papper från kursen i en hög men nu i veckan har jag börjat sortera in dem i en särskild pärm. Samtidigt passar jag på att gå igenom allt och läsa och reflektera på nytt. Otroligt vad givande det är! Det som slår mig är hur mycket inom ledarskap kan tillämpas på det personliga planet. Ett tema var exempelvis lösningsfokusering, dvs man ska inte fokusera på de problem man har utan på hur det ska se ut när det är löst. Som exempel kan vi ta att om en grupp på jobbet tycker att de får för lite information (problemfokusering) kan man istället formulera det som att de vill ha mer information (lösningsfokusering). Inom ledarskap innebär det att man som ledare inte fokuserar på vad problemet är utan fokuserar på vad det är man vill uppnå. På så sätt undviker man att leta syndabockar, att personer hamnar i försvarsställning mm.

På precis samma sätt kan man resonera på det personliga planet. Om jag i alltför stor utsträckning fokuserar på vad som gick fel, vilka mina problem är osv. riskerar jag att närmast bli en rättshaverist. Istället försöker jag fokusera på hur jag vill att det ska vara och så försöker jag uppnå det. Självklart måste det som är oacceptabelt på jobbet åtgärdas men i de övriga fallen handlar det mycket om att hitta ett förhållningssätt och fokusera på vad man vill uppnå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0