Itrim - första mötet

Idag hade jag mitt första möte med "min" hälsokonsulent. Mötet pågick i c:a 1,5 timme och var väldigt givande. Vi gick igenom min situation och vi diskuterade bakomliggande orsaker till min övervikt. När vi diskuterade stod det alltmer klart att en stor del av mitt ätande handlar om känslor snarare än egentlig hunger. Tröst, belöning etc. ligger bakom mycket och det kommer innebära ett stort arbeta att ändra ett beteende som har pågått länge. Och att det är JAG som måste genomföra förändringen...

Vi vägde och mätte lite också och mina startsiffror landade på följande:

  • Midjemått: 96 cm
  • Längd: 174 cm
  • Vikt: 81,5 kg
  • BMI: 26,9
  • Impedans: 614 Ω
  • Fett%: 42,6%
  • Fettvikt: 34,7 kg
  • Kilo muskler, skelett och inre organ: 46,8 kg
  • Kilo vätska i muskler och inre organ: 34,8 kg
Impedansen anger motståndet i kroppen och skulle ligga lägre än vad det gjorde för mig. Den bakomliggande orsaken är att jag dricker för lite och jag ska nu se till att dricka mer! Fett% ska för mig ligga i intervallet 23-34% och jag hamnar i nuläget i kategorin fetma vad avser detta mått. BMI ligger i intervallet övervikt och är således inte lika "allvarligt".

Eftersom min övervikt inte var tillräckligt stor fick jag egentligen inte börja med "Rivstart" vilket innebär måltidsersättning alla måltider i tre veckor. Men eftersom mitt midjemått var så pass mycket för stort tyckte hon att det var OK i alla fall. Så på måndag börjar mitt nya liv med pulversoppor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0