Sömnregistrering

Senaste tillfället på min stresshanteringskurs ägnade vi åt sömn. Det var väldigt intressant och en sak som jag tog till mig var att man ibland har en förväntan att man behöver sova mer och när man inte gör det blir man stressad, får svårare att sova pga stressen osv. På så sätt hamnar man lätt i en ond spiral. Jag ska försöka att inte stressa upp mig alltför mycket om jag kommer i säng lite sent, något som jag lätt gör annars. Dock ska jag ha rutiner som gör att jag inte av slöhet hamnar framför TV:n eller datorn för länge på kvällarna och därmed inte sover tillräckligt.

Under veckan som kommer till nästa kurstillfälle ska vi göra en sömnregistrering, dvs skriva upp varje dag hur mycket vi sovit, hur vi mått under dagen osv. Det ska bli kul!

Kommentarer
Postat av: Mumlan

Jag jobbar också en hel del med min sömn. Jag tror att den eller snarare bristen på den är en starkt bidragande orsak till min övervikt.



Jag är "gå-och-läggingshandikappad" (läs fastnar vid TV:n precis som du skrev) och kompenserar sedan sömnbristen genom att skaffa mig energi genom munnen.



INGEN bra ekvation!!!



Lycka till med registreringen. Det kan nog bli intressant och få sina (o-)vanor på pränt! :-)

2009-11-23 @ 18:27:24
URL: http://itrim.bloggagratis.se
Postat av: Fembarnsmamman

Jag håller helt och hållet med dig, när jag är trött proppar jag i mig massor för att "bli pigg".

2009-11-25 @ 21:04:58
URL: http://ennylivsstil.blogg.se/
Postat av: Anja

Jag har också haft problem med Insomnia och har märkt att jag går ner i vikt i de perioder då jag sover bra!



2009-12-21 @ 23:36:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0