Nunnan

Häromdagen sände SVT än en gång en repris av dokumentären "Nunnan". Den handlar om 19-åriga Marta som går med i Karmelit-orden, en oerhört sträng orden inom katolicismen. Jag tror det är tredje gången jag ser den och jag blir lika fascinerad varje gång. Marta är på ett helt häpnadsväckande sätt dragen till det extrema, att avstå från allt "normalt" liv och leva för att be för mänskligheten. Den ställer alla livsfrågor på sin spets, vad är meningen med livet, vad är meningen och målet med min existens osv. Hon är så klok Marta, hon pratar om hur alla lever för att göra upplevelser i den "yttre" världen men aldrig stannar upp och ser in i sitt inre. Om du inte har sett den - gör det nästa gång den visas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0