Tidningar och bloggar - stresskapare

Under det år som gått sen jag på allvar beslutade mig för att äntligen genomföra en mer genomgripande livsstilsförändring har jag försökt att lära mig vad jag mår bra och vad jag mår mindre bra av. Tyvärr lyckas jag inte alltid leva efter de lärdomarna, det är som om jag faktiskt allt som oftast glömmer bort! Jag ska därför försöka att sammanställa delar av lärdomarna här för att strukturera för mig själv.

När jag av en eller annan anledning får tag i en tidskrift som handlar om inredning, familj, hälsa eller dylikt känner jag mig ofta väldigt spänd och glad INNAN läsningen. Efter ett tag fylls jag dock ofta av en enorm stress över att jag inte lyckas ha hem, familj, jobb mm i samma utomordentliga skick som i de reportage som presenteras. Det spelar ingen roll att jag inser att det är väldigt "stylat" i reportagen, det spelar då heller ingen roll att jag VET att jag har det bra, jag hamnar ändå i något hemsk tävlingsinriktad situation där jag kommer till korta. Jag kan inte beskriva hur dåligt det kan få mig att må. På ett rationellt plan förstår jag att det är absurt, tyvärr funkar det inte lika bra emotionellt. På samma sätt kan för mycket surfande på inredningsbloggar osv. få exakt samma effekt, jag känner mig ohyggligt underlägsen och nästan illamående av tillkortakommande. Och igen - jag VET att jag har ett hyfsat fint hem och att jag är lyckligt lottad både materiellt och med en underbar familj.

Frågan är hur jag ska komma tillrätta med det. Helt sluta läsa tidningar och bloggar? Eller begränsa i tid/antal?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0