Just nu är det ganska härligt!

Jag bestämde mig för att jobba lite kortare än vanligt idag, helt enkelt därför att jag ville hinna ta en långpromenad i det vackra vädret, fixa lite hemma och ta det lite lugnt innan jag hämtar barnen. I min gamla värld hade detta varit helt "otillåtet".

Jag var och pratade med min psykoterapeut på företagshälsovården idag. Vi pratade mycket kring värderingar och jag kom fram till att jag länge har haft ungefär samma värderingar, tid för familj är viktigt, hälsa är viktigt osv. Det jag missade var helt enkelt att för att få till det måste JAG bli viktig, JAG bli värdefull och VÄRD att tas om hand. Jag kallade det för att jag blivit mer självisk men min terapeut tyckte att en riktigare benämning var "sunt självhävdande". Förut hade jag hela tiden en känsla att jag "fuskade" om jag gjorde något för lätt för mig, om jag hade det bra osv. Jag hade bara "rätt" att bry mig om mig själv om jag först fixade allt annat inkl. omsorg om min familj. Vad jag inte förstod var att om jag aldrig ägnade mig själv någon omsorg dränerades jag till slut på energi. Helt plötsligt har uttrycket "ladda batterierna" fått en innebörd för mig.

Sedan i lördags är det något i luften som är annorlunda. Det är visserligen varmare men det är inte bara det. Det är något i luften som andas VÅR.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0