Mantran, metoder mm.

Jag behöver handfasta verktyg för att inte gå upp i varv. Stresshanteringskursen som jag ska gå antar jag kommer ge mig sådant men jag känner att jag behöver något redan nu när jag börjar jobba på måndag. Under de "stabiliseringspauser" jag kommer lägga in (se här) men även vid tillfällen då jag "far iväg" och börjar känna stress ska jag ha två saker i åtanke, dels ett mantra:

JAG BEHÖVER INTE PRESTERA, JAG FÅR MÅ BRA,

dels koncentrera mig på att bukandas och att ta lugna andetag. Jag tror att de två relativt enkla medlen kan få mig grundad och få mig att komma tillbaka in i min egen kropp. Detta låter flummigt men för er som har upplevt stress tror jag att det är klart vad jag menar.

För att kunna bukandas ordentligt behöver man ha en korrekt kroppshållning och min hållning när jag arbetar kommer vara något jag jobbar med. Eventuellt ska jag be att få köpa en mer ändamålsenlig arbetsstol.

Kommentarer
Postat av: Maria

Kanske kan du hitta lite inspiration i sådant som vi har skrivit om på bloggen Livstid? Jag leder numera (efter att också ha varit sjukskriven) stresshanteringsgrupper bland mina kollegor, och brukar ibland blogga om sådant som vi pratar om i grupperna (klicka på Stress i bloggmolnet). Hoppas att du liksom jag ska hitta verktyg som fungerar - jag har hållit mig på banan i nio år sedan sjukskrivningen nu!

2009-09-09 @ 18:39:27
URL: http://www.merlivstid.blogspot.com
Postat av: Mammaxtre

Hej, nu har jag kikat in hos dig (lite snabbt). Jag känner igen mig i både frågan hållning, bukandning (och dess svårighet för mig) samt stress. Prenumenerar även jag på Ps. Jag kommer att kika in hos dig igen, när jag har tid för en stund att i lugn och ro läsa mig igenom dina inlägg.

Ha det gott

2009-09-10 @ 06:47:00
URL: http://mammaxtre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0